|
Problemy w rozwiązywaniu zadań tekstowych
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1557 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Uczniowie pierwszych klas szkoły ponadgimnazjalnej rozwiązywali poniżej przedstawione zestawy zadań. Artykuł ten przedstawia wnioski ze szczegółowej analizy prac uczniów. ZESTAW I
- Oblicz długość boków prostokąta, którego obwód równy jest 48 cm. Jeżli jeden bok zwiększymy o 25%, a drugi zmniejszymy o 2 cm to obwód nie ulegnie zmianie.
- Suma dwóch cyfr liczby dwucyfrowej wynosi 16. Jeżeli przestawimy cyfry tej liczby i powiększymy ją o dwa to otrzymamy liczbę o 20 większą. Jaka to liczba?
- Z dwóch miast odległych o 70 km wyruszają naprzeciw siebie dwaj rowerzyści. Prędkość jazdy jednego jest o 25% mniejsza od prędkości drugiego. Oblicz ich prędkości, jeżeli wiadomo, że spotkają się po 2 godzinach i 30 minutach.
- O godzinie 1500 wskazówki zegara tworzą kąt prosty. Po jakim najkrótszym czasie znów utworzą kąt prosty?
ZESTAW II
- Obwód prostokąta jest równy 24 cm. Jeżeli długość jednego boku zwiększymy o 3.5 cm a drugiego zmniejszymy o 1.5 cm to otrzymamy kwadrat. Oblicz boki prostokąta.
- Suma cyfr liczby dwucyfrowej wynosi 4. Jeżeli przestawimy cyfry tej liczby i dodamy 8 to otrzymamy liczbę trzy razy większą. Jaka to liczba?
- Odległość między przystaniami wynosi 48 km. Statek płynie z prądem rzeki od jednej przystani do drugiej 3 godziny, a pod prąd 4 godziny. Jaka jest prędkość prądu rzeki?
- Teraz mam dwa razy więcej lat niż ty miałeś, gdy ja byłem w twoim wieku. Gdy ty będziesz w moim wieku razem będziemy mieli 81 lat. Ile lat mają obecnie przyjaciele?
Po szczegółowej analizie prac uczniów zawierających rozwiązania powyższych zadań wyodrębniłam następujące wnioski:
- Prawidłowe ustalenie danych i szukanych z reguły nie sprawiło uczniom poważnych problemów. Większość rozwiązujących poprawnie wykonała ten etap.
- W rozwiązaniach analizowanych zadań najwięcej błędów pojawiło się podczas zapisu informacji zawartych w zadaniu.
- Najczęściej występujące problemy to:
- brak umiejętności zapisu:
- liczby dwucyfrowej,
- informacji dotyczących zwrotów takich jak „powiększamy o 2”, „otrzymamy liczbę o 20 większą” „zmniejszamy 0 1.5”, „otrzymujemy kwadrat”,
- zła interpretacja dużej ilości informacji nagromadzonych w jednym zadaniu, tak jak w zadaniu 4 zestawu II,
- nieznajomość wzorów i praw fizycznych dotyczących prędkości,
- błędne wykonanie rysunku, oraz rzadkie posługiwanie się schematem graficznym w rozwiązywaniu.
- Podczas rozwiązywania zadań uczniowie najczęściej posługiwali się układami równań, których poprawne rozwiązanie stanowiło problem dla około 30% badanych osób.
- Tylko w sporadycznych przykładach rozwiązanie odbywało się drogą kalkulacji.
- Uczniowie bardzo rzadko sprawdzali otrzymane wyniki często też ograniczali się jedynie do sprawdzenia poprawności obliczeń rachunkowych, bez konfrontacji z treścią zadania.
Podsumowując rozważania na temat badań właściwych mogę stwierdzić, że prawidłowe rozwiązanie zadań tekstowych, w szczególności na stosowanie matematyki stanowi dla uczniów bardzo duży problem. Tylko nieliczna grupa badanych osób przedstawiła prawidłowe wyniki rozwiązywanych zadań.
Charakterystyczną cechą był także fakt, że w większości analizowanych przeze mnie prac wszystkie zadania zawierały jakieś błędy; tylko w nielicznych przypadkach liczba poprawnie rozwiązanych zadań przez jedną osobę była wyższa niż jeden. Dokładnie obrazuje to poniższa tabela i wykres.
Tabela 1. Liczbowe zestawienie prac zawierających daną ilość poprawnie rozwiązanych zadań.
Liczba poprawnie rozwiązanych zdań przez jedną osobę |
Liczba prac |
0 |
34 |
1 |
12 |
2 |
2 |
3 |
6 |
4 |
3 | Największą przeszkodą utrudniającą poprawne wykonanie całego procesu rozwiązywania okazała się faza matematyzacji, w której popełniło błędy aż 66% badanych.
W przypadku zadań typowo matematycznych – rozwiązywanych prawie przez wszystkich uczniów – trudności spowodowane były przeważnie nieznajomością lub błędnym zastosowaniem wiedzy matematycznej. Natomiast nieumiejętność „przechodzenia ze świata rzeczywistości w świat matematyki” spowodowała, że próbę rozwiązania zadań na stosowanie matematyki podjęło około 40% badanych i tylko nielicznym udało się wykonać to poprawnie.
Na podstawie przeprowadzonej przeze mnie analizy mogę wysunąć wniosek, że uczniowie kończący gimnazjum mają bardzo duży problem w posługiwaniu się umiejętnościami związanymi ze stosowaniem matematyki a określonymi przez podstawę programową edukacji matematycznej.
Taki obraz rzeczywistości szkolnej w zakresie osiągnięć matematycznych absolwentów szkół gimnazjum nie jest czymś nowym. W wynikach ogólnopolskich badań osiągnięć uczniów, nauczycieli i szkół pojawia się wniosek: „poziom przeciętny umiejętności uczniów pozostaje w tyle poza wymaganiami programowymi i nie jest, nawet przy bardzo wyrozumiałym ocenianiu, zadawalający”.
mgr Jolanta Krzyżek |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|